Маршрут ветеранів і ветеранок у громаді: куди і з якими питаннями звертатись

Ви звільнилися зі служби. Нарешті побачили рідних, друзів, трохи відпочили. Попереду — новий шлях: повернення до звичного життя. Є процедури оформлення документів, обов’язкові для всіх демобілізованих, і є індивідуальні запити. Прокласти свій власний маршрут допоможе мапа надавачів послуг для ветеранів та ветеранок у громаді. Це ті установи та фахівці, які супроводжують ключові процеси  повернення Захисників та Захисниць у цивільне життя.

 

Пункт 1. Обов'язковий. ТЦК та СП

Після звільнення з військової служби кожен ветеран та ветеранка мають протягом п'яти днів прийти до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для постановки чи виключення з військового обліку. Це пряма вимога ч. 11 ст. 26 Закону "Про військовий обов'язок та військову службу". Також в ТЦК та СП за потреби можна податись на оформлення пенсії за станом здоров'я та одноразової допомоги.

Розв'язали всі питання тут — дайте собі трохи перепочити.

 

Пункт 2. Просто з дому — Ветеран Pro

Ветерани та ветеранки мають можливість скористатись рядом державних послуг не виходячи з дому — просто зі свого смартфона. Це можливо завдяки сервісу Ветеран Pro, розробленому спільно фахівцями Мінветеранів та Мінцифри. Ця цифрова екосистема ключових послуг для ветеранів, ветеранок та їхніх родин інтегрована в застосунок Дія.

Варто зауважити, що цей розділ доступний лише для користувачів, які мають посвідчення ветерана у Дії.

Щоб активувати Ветеран Pro у своєму застосунку, треба оновити застосунок Дія, потім перейти у розділ Сервіси та обрати Ветеран Pro. 

У розділі Ветеран Pro вже доступні такі послуги: 

  • пошук фахівця супроводу;
  • оформлення субсидій;
  • послуги для людей з інвалідністю внаслідок війни: від навчання до працевлаштування;
  • програма "єОселя";
  • програма "єВідновлення".
  • встановлення статусу особи з інвалідністю внаслідок війни
  • подання заяви на субсидію.

Функціонал сервісу постійно розширюється. Але доступ до офіційних послуг через мобільний застосунок може бути зручним не для всіх.

Якщо ветерани не мають зареєстрованої електронної адреси, встановленої Дії, особистих кабінетів на цифрових платформах, то в  такому випадку на допомогу приходить фахівець із супроводу.

Пункт 3. Фахівець із супроводу: допоможе із подальшим маршрутом

Фахівець із супроводу — це інформаційний радник для ветеранів та ветеранок, членів їхніх родин та сімей загиблих Захисників і Захисниць. Він допоможе визначити пріоритетні питання, заповнити документи, зкоординує у подальших кроках, супроводить або і повністю представить інтереси своїх клієнтів у взаємодії з іншими державними та недержавними інституціями.

Фахівець із супроводу проконсультує вас щодо отримання соціальних гарантій, житла, проходження реабілітації, працевлаштування, можливостей піти на навчання чи започаткувати власну справу.

Звертатися за допомогою до фахівця із супроводу можна ще до оформлення посвідчення ветерана — вас уже будуть консультувати та інформувати по всіх питаннях.

Для тих хто самовільно залишив свою частину, так зване СЗЧ, супровід не надається, але фахівець підкаже куди звернутися, як повернутися, спробує з'ясувати, чому виникла така ситуація.

Де знайти фахівця із супроводу? 

В нашій громаді вже працює такий фахівець—Доля Світлана Осипівна. Можна звертатися безпосередньо до неї, або через застосунок Дія чи платформу е-Ветеран.

Зайдіть у розділ Ветеран PRO у застосунку Дія. Далі оберіть опцію "Пошук фахівця" та потрібну громаду, система покаже вам фахівця, контактні номери, електронну пошту та установу.

Також це можна зробити через платформу е-Ветеран, заповнивши заяву щодо супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб. Для цього потрібно авторизуватись, заповнити форму та підписати заяву електронним підписом.

Пункти 4, 5, 6 — під ваші запити

Універсального "повного" маршруту, який би підійшов кожному ветерану чи ветеранці, не існує, адже крім загальнообов'язкових процедур є індивідуальні запити і потреби. І тут найкраще буде скласти перелік тих можливостей, які актуальні саме для вас, і розставити власні пріоритети.

Наприклад: подати грантову заявку на запуск власної справи або пройти оздоровлення. Продумати маршрут, прорахувати терміни подачі заявок чи документів допоможе фахівець із супроводу.

Кожен має свою комбінацію факторів: здоров'я, сімейна ситуація, місце проживання, бажання працювати чи вчитись, наявність необхідних документів. Тому коли ветерани будуть звертатися до фахівця, треба скласти індивідуальний поетапний маршрут звернень в установи чи залучення в якісь програми підтримки.

 

 

 

Де і які послуги та підтримку можна отримати?

ЦНАП

Це фронт-офіс, де можна одночасно із "ветеранськими" послугами  (соцгарантії та субсидії, встановлення статусів та видача посвідчень, отримання витягу з єдиного державного реєстру ветеранів тощо) скористатись й іншими адміністративними послугами, наприклад: отримати витяг про місце реєстрації чи id-картку, зареєструвати шлюб, народження дитини або власний бізнес. У багатьох ЦНАПах вже працює "єдине вікно" для ветеранів, ветеранок та їхніх родин, яке забезпечує отримання різноманітних адміністративних послуг в одній установі.

Структурний підрозділ з питань ветеранської політики

Є основним джерелом корисної інформації для ветеранів та ветеранок. Фахівці інформують про державні та місцеві програми, допомагають в адаптації після служби. Навіть якщо підрозділ знаходиться далеко від населеного пункту ветерана чи ветеранки, варто встановити співпрацю й онлайн/в телефонному режимі підтримувати зв'язок з фахівцями ветеранської політики.

Відділи соціального захисту

За місцем реєстрації ветеран чи ветеранка можуть отримати грошову допомогу від громади у зв'язку з пораненням/станом здоров'я, дізнатися про соціальні програми підтримки для ветеранів та їх сімей.

Пенсійний фонд

Представники управління фонду в громадах займаються оформлення військових і соціальних пенсій (зокрема по інвалідності), реалізацією пільг, проведенням перерахунків, консультаціями з виплат.

Медичні заклади

Ветерани і ветеранки мають право на безоплатне лікування, реабілітацію, психологічну допомогу та доступ до необхідних лікарських засобів. Усі маршрути допомоги починаються з сімейного лікаря або фахівця із супроводу ветеранів і ветеранок. Отримати безоплатну медичну допомогу можна у військових шпиталях, державних та комунальних закладах, а також приватних лікарнях, які мають відповідні угоди з Національною службою здоров'я (НСЗУ). Більше інформації можна отримати через гарячу лінію Гаряча лінія НСЗУ: 16-77 (цілодобово, безплатно). А сімейний лікар проінформує про безоплатні медичні послуги та надасть направлення до необхідних фахівців.

Поради ветеранів: не відкладайте на довго і питайте про гарантії для родини.

Ви можете вибудувати власну послідовність кроків для розв'язання усіх питань на цивілці або скористатися допомогою фахівця супроводу, який підкаже найбільш ефективний маршрут саме для вас. Є державні фахівці, які спеціально навчались, щоб максимально швидко розібратися у всіх "ветеранських" питаннях; є спільноти ветеранів та ветеранок, де радо діляться своїм досвідом у вирішення тих чи інших питань, є громадські ініціативи, які пропонують правничу чи психологічну підтримку.

Контактні дані фахівця із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб:

Тел.: +380506874846; +380961228694

Email: vet.lubech@gmail.com